Shalom Ash (1880-1957), controversat şi celebru scriitor al literaturii idiş moderne, romancier, dramaturg și eseist polonezo-american, s-a bucurat de o carieră remarcabilă. Printre operele sale reprezentative se numără piesele de teatru ”Dumnezeul răzbunării” (1907), ”Motke hoţul” (1916) şi romanele ”Mama” (1919), ”Copil între străini” (1935) și ”Nazarineanul” (1939).
”Dumnezeul răzbunării”, prima piesă evreiască tradusă în limbi de circulaţie internaţională şi prezentată cu succes în întreaga Europă, a avut premiera la Berlin, în regia lui Max Reinhardt (1910), a fost ecranizată la Moscova (1912) şi a traversat una dintre cele mai remarcabile istorii ale oricărei drame moderne, fiind interzisă, admirată, tradusă, parodiată, interzisă, retrasă din circulaţie, uitată, reînviată, apreciată.
”Un spectacol eveniment care a provocat o mare revoluţie în teatrul idiş. Răul în incinta iudaismului, alături de tot ce e bun şi frumos.” (Alexander Hausvater)
Sub bagheta regizorală a lui Alexander Hausvater, ”Dumnezeul răzbunării” revitalizează secvențe din trecut, în care oamenii și tarele lor – lăcomia, pervertirea legilor religioase și vicierea conceptului de autoritate – remodelează întregul univers.
Spectacolul aduce în prim-plan, într-un mod lucid, una dintre fațetele relației dintre bărbat și femeie – dominate de abuzuri și vicisitudini – desfășurată într-o lume dominată de ipocrizie și reașezare a convențiilor morale – prostituţie, lesbianism, profanarea sulurilor sfinte ale Torei, destabilizarea credinţei.
”Dumnezeul răzbunării” este o piesă extrem de actuală, care supune spectatorii violenţei etice neobosite şi exclude nemilos posibilitatea răscumpărării morale a lui Ieikl, a comunităţii sale şi, prin extensie, a tuturor spectatorilor.
Între intrigile din bordel şi nebunia crescândă a lui Ieikl Şepşovici, mânat de ambiţii, pătat de vicii şi măcinat de regrete, scandaloasa poveste de dragoste dintre Rivke şi una dintre prostituate ”îmbină interesant instinctul şi compasiunea, până în punctul culminant al cataclismului şi al frumuseţii spirituale. Totuşi, în ciuda mediului sordid în care se desfăşoară acţiunea, ”Dumnezeul răzbunării” are o anumită frumuseţe morală. Simbolismul şi poezia ei sunt mai presus de bordel” (Abraham Cahan – Prefaţă la ediţia în limba engleză a piesei ”Dumnezeul răzbunării”, traduse de Isaac Goldberg (1918)
PREMIERA: Sâmbătă, 24 martie & Duminică, 25 martie, de la ora 19.00, la Teatrul Evreiesc de Stat
Regia şi adaptarea: Alexander Hausvater
Scenografia: Maria Miu
Coregrafia: Mălina Andrei
Light-design: Lucian Moga
Muzica: Gabriel Bassarabescu
Consultant: Camelia Crăciun
Asistenţă regie: Dan Druţă
Asistenţă scenografie: Diana Sav
Cu: Rudi Rosenfeld, Arabela Neazi, Neculai Predica, Iolanda Covaci, Viorica Bantaș, Marius Călugărița, Natalie Ester, Luana Stoica, Geni Brenda Vexler, Mircea Dragoman, Veaceslav Grosu, Mircea Drîmbăreanu, Ștefan Eparu, George Lepădatu, Bogdan Lifșin, Rodica Gancea și Mihai Pintenaru