Şase noi nave urmează să intre în proprietatea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos din Galaţi care va semna, luna aceasta, contractele de achiţie. Cea mai mare parte a banilor provin din fonduri europene nerambursabile, iar de la buget vor fi alocate aproape 42 de milioane de euro. În prezent, autorităţile folosesc nave închiriate, ceea ce îngreunează activitatea economică pe Dunăre.
Reporter: Maria Măndiţă – Cele patru nave, cu clasă de gheață, vor acționa atât pe Dunărea maritimă, cât și pe cea fluvială, pe timp de iarnă, atunci când pe fluviu se formează sloiuri. Fenomenul produce pagube importante navigatorilor care au ghinionul de a rămâne cu navele prinse între sloiuri pe Dunărea fluvială, unde în prezent AFDJ nu poate interveni eficient, deoarece nu are suficiente nave speciale pentru segmentul fluvial.
Contractul de achiziție a celor patru remorchere cu clasa de gheață va fi semnat de AFDJ în această lună, navele urmând să fie construite până la finele lui noiembrie 2020, fiind vorba despre un proiect finanțat în proporție de 85% din fonduri europene nerambursabile și cu circa 126 de milioane de lei de la bugetul de stat. Tot din partea Guvernului există o alocare de 15 milioane de euro pentru achiziția de către AFDJ a două drage autopropulsate cu care administrația va efectua dragări pe Dunărea fluvială. În prezent, administrația nu deține drage proprii, așa că în perioada în care nivelul Dunării scade intervențiile pentru asigurarea adâncimilor pe Dunărea fluvială se realizează cu ajutorul dragelor închiriate. Din acest motiv dragările se fac doar în anumite condiții, deşi lipsa adâncimilor optime pentru navigație determină transportatorii navali să facă ocoale de peste 100 de km, ceea ce înseamnă pierderi economice./rpatulea/pvelisar
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (15 iulie)