„Magdalena Penitentă”, o pictură a lui Salai, cel mai apropiat colaborator al lui Leonardo De Vinci, a fost vândută miercuri la preţul de 1,7 milioane de euro (taxe incluse), a anunțat casa de licitații Artcurial din Paris.
Acest ulei pe pânză este una dintre rarele lucrări recunoscute ca fiind realizate de mâna acestui pictor cu tehnica lui Leonardo, în special în execuţia mâinilor și a feței.
La finalul unei licitații foarte animate prin telefon, tabloul a ajuns la 1.745.000 de euro, după ce fusese estimat între 100.000 și 150.000 de euro. Vânzarea a avut loc cu uşile închise din cauza carantinei.
„Acest tablou chiar iese din întuneric. Proprietarul său, care l-a cumpărat pentru o sumă modestă, ni l-a încredințat spre vânzare. Ni l-a încredinţat fără atribuire. Expertul Cristina Geddo, de la Milano, este cea care ne-a dezvăluit că este o lucrare a lui Salai”, a explicat Eric Turquin pentru AFP.
„Am găsit amprente digitale: pictorul și-a presat degetul mare pe vopseaua proaspătă, o caracteristică a tehnicii lui Leonardo și Salai”, a adăugat expertul. Se cunosc doar patru sau cinci picturi autentificate ale lui Salai, printre care se numără „Hristos Mântuitorul” păstrată la Milano, celelalte fiind în mâinile unor particulari.
Măsurând 65 cm pe 50 cm, pictura aflată pe un panou de lemn necesită curățare, lacul care o acoperă parțial fiind murdar și oxidat. Maria-Magdalena este reprezentată acolo pe un fundal negru, cu ochii ridicați în extaz, cu brațele încrucișate. Corpul gol și subțire este parțial acoperit de părul bogat maro-auriu: o caracteristică care poate fi găsită şi în tabloul conservat la Milano.
Gian Giacomo Caprotti, cunoscut sub numele de Salaì (1480-1524), ar fi fost unul dintre dintre cei mai apropiaţi colaboratori ai lui Leonardo da Vinci împreună cu Francesco Melzi. Elev, băiat de atelier, model, trezorier, agent, iubit, și-ar fi urmat maestrul și mentorul la Château de Cloux din Franța, unde a murit Da Vinci în 1519. Maestrul Renașterii i-ar fi dat această poreclă de „Salai”, sinonim cu „diavol mic”, pentru că, încă din copilărie, acesta a comis furturi mărunte și a spus o mulţime de minciuni, sigur de impunitatea sa, pentru că se știa protejat de prietenia (amoroasă?), pe care marele artist i-a oferit-o dintotdeauna.
Timp de mai bine de 25 de ani, Salai a reușit să asimileze tehnica maestrului, poziționându-se – pe lângă puținele sale lucrări personale – ca unul dintre cei mai influenți promotori ai modelelor lui Leonardo prin intermediul unor copii și variații ale capodoperelor geniului toscan. (www.lefigaro.fr – 18 noiembrie)/rcostea