Şi în weekend s-a lucrat la eliberarea portcontainerului uriaş care blochează Canalul Suez. Mai mulţi specialişti sunt optimişti că odată cu creşterea nivelului apei vor spori și şansele de a mişca vasul gigant. Cu toate acestea, se estimează că pentru a relua navigarea pe canal va fi nevoie de mai multe zile, poate săptămâni întregi. Aceasta este cea mai lungă perioadă de blocare a Canalului Suez din ultimii 46 de ani. Între timp încep să se simtă efectele economice ale acestei situaţii şi după părerea experţilor lanţurile comerciale nu se vor reface uşor nici după eliberarea vasului Ever Given.
De marţi se încearcă mişcarea portcontainerului blocat pe Canalul Suez prin intermediul căruia se desfăşoară 12% din comerţul maritim al lumii, iar dacă avem în vedere transportul containerelor, atunci procentul este de 30%. 14 vapoare au încercat sâmbătă să mişte din loc colosul de 224.000 de tone. Duminică au sosit alte vapoare şi împreună au reuşit să mişte Ever Given-ul cu 5 cm. Nu e mult, dar rezultatul dă speranţă specialiştilor că dacă va creşte nivelul apei, eliberarea vasului va fi posibilă. Până acum nouă mii de tone de apă de balast a fost deversat de pe vas şi 20 de mii de metri cub de pământ a fost excavat de lângă vapor, în plus pentru duminică se aşteaptă fluxul marin (mareea) care va putea ridica vasul. Dacă însă nici aşa vasul nu poate fi mişcat, atunci trebuie începută descărcarea containerelor, ceea ce va face ca operaţiunea să dureze mai multe săptămâni. Potrivit BBC până sâmbătă 300 de vapoare s-au adunat la cele două capete ale canalului.
Ever Given este unul dintre cele mai mari vapoare din lume. Proprietarul vasului este o societate japoneză, dar firma care exploatează şi are un venit anual de patru miliarde de dolari din utilizarea portcontainerului este întreprinderea taiwaneză Evergreen Marine. Ever Given are o lungime de 400 m. și o lăţime de 60 m. Şi atunci când este încărcat se scufundă în apă 14,5 m. Un vapor atât de mare nu poate utiliza Canalul Panama. La momentul accidentului vasul naviga dinspre China spre Olanda.
Primele ştiri indicau vântul puternic şi furtuna de nisip drept cauză a accidentului, însă sâmbătă şeful autorităţii canalului Osama Rabie a declarat că nu condiţiile meteo au reprezentat principala cauză a accidentului, ci probleme tehnice sau eroare umană. Foşti căpitani de vas care au trecut de multe ori prin canal, au declarat pentru ziarul britanic The Guardian că navigatorii, care sunt asiguraţi de autoritatea canalului, de multe ori nu-și iau în serios misiunea şi apreciază distanţele „după ochi”. Alţii cred că ar fi nevoie de o transparenţă mai mare din partea autorităţilor egiptene în acest caz.
Fostul comandant al marinei militare britanice a spus că duminică este ocazia cea mai bună pentru eliberarea vasului, dar având în vedere că şi faţa şi spatele Ever Given-ului este blocat în nisip există riscul că dacă vapoarele salvatoare trag cu foarte mare forţă vasul, atunci acesta să se rupe. Consilierul preşedintelul Egitpului a declarat că în două-trei zile se putea soluţiona problema. Secretarul general al Colegiului Internaţional Maritim, Guy Patten însă a fost de părere că operaţiunea de eliberare poate să dureze mai mult timp, pentru că este nevoie de un efort complex.
Ironia sorţii este că accidentul s-a putut produce şi din cauza lărgirii Canalului Suez. Până în 2015 vase ca Ever Given nici nu puteau intra în canal. Acum lăţimea canalului este de 300 de metri, însă secţiunea care are adâncimea necesară pentru trecerea unor vase ca Ever Given este de doar 140 m. Acesta înseamnă că vaporul care are o lăţime de 60 m. mai are 30-40 de metri în ambele laturi, unde poate naviga. În momentul accidentului vântul sufla cu o viteză de 75 de km./oră, în plus furtuna de nisip a redus vizibilitatea, ceea ce înseamnă că posibilitatea unor astfel de accidente a fost oarecum programată în sistem.
După unele estimări blocarea Canalului Suez îi costă zilnic 9,6 miliarde de dolari pe transportatori. În cazul unor mărfuri există alternativa transportului aerian, însă costurile ar fi mult mai mari. În cazul altor mărfuri – cum este ţiţeiul – alternativa este înconjurarea Africii – posibilitate care după informaţiile Bloomberg este luată în considerare de unii transportatori – însă aceasta înseamnă ca drumul să fie mai lung cu 10 mii de km. şi durata transportului să fie mai mare cu două săptămâni. Numai costul combustibilului în acest caz ar fi mai mare cu 300 mii de dolari pentru fiecare vas. 10% din transportul ţiţeiului şi 8% din transportul gazelor lichefiate se desfăşoară prin Canalul Suez, ceea ce explică de ce după accident a crescut preţul barilului de ţiţei cu 64 de dolari.
Experţii avertizează că pandemia a perturbat lanţurile comerciale, iar o mare parte a vaselor au rămas în porturile Statelor Unite. Blocarea Canalului Suez deja a agravat situaţia şi chiar şi în ipoteza fericită în care Ever Given va fi eliberat repede, pentru refacerea circuitului normal al vaselor comerciale va fi nevoie de mai mult timp.
Update:
Potrivit informaţiilor BBC, azi dimineaţa Ever Given a fost eliberat şi circulaţia pe Canalul Suez s-a putut relua.
Székely Ervin, RADOR