Dacă anul viitor maghiarii vor decide ca guvernul actual să îşi continue activitatea, toate cele 23 de municipii ale Ungariei vor fi accesibile, până în 2025, pe şosele cu patru benzi, a declarat László Palkovics, ministrul ungar al inovaţiei şi tehnologiei, vineri, la conferinţa de presă susţinută în locul în care încep lucrările pentru legătura autostrăzii M35 Debrecen-Józsa cu şoseaua 354. László Palkovics a relatat că prin dezvoltările rutiere efectuate în ultimul deceniu, cei 1.300 de kilometri de reţele de şosele rapide care existau în 2010 se apropie, astăzi, de o lungime totală de aproape 1.700 de kilometri, iar cu investiţiile suplimentare care se află acum în curs de desfăşurare sau în curs de pregătire, se va trece de 2.000 de kilometri.
Ministrul a amintit că Programul de dezvoltare rutieră, care include planurile cu privire la transportul rutier, a fost lansat în urmă cinci ani, iar pentru acesta a fost asigurată suma de 3.600 de miliarde de forinţi (aproape 10 miliarde de euro), majoritatea banilor provenind din surse bugetare interne. László Palkovics a subliniat că se depun eforturi, în mod constant, pentru a conecta şoselele rapide la reţeaua internaţională de drumuri şi pentru a ajunge cu autostrăzile şi restul şoselelor până la toate frontierele ţării – toate acestea, cât mai curând posibil. Potrivit oficialului ungar, un obiectiv important mai este şi acela ca din orice localitate din Ungaria să se poată ajunge în 30 de minute la o şosea cu patru benzi. În timp ce în 2010 au existat trei puncte de trecere a frontierei la care s-a putut ajunge pe o şosea cu patru benzi, până la mijlocul deceniului care a trecut şosele rapide au ajuns până la unsprezece puncte de trecere a frontierei, a spus ministrul, enumerând apoi dezvoltările care se află în curs de desfăşurare sau planificare. “În ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei rutiere din Ungaria, înregistrăm rezultate remarcabile chiar şi la nivelul Europei Centrale: atunci când va fi predată şi ultima secţiune a autostrăzii M30 – ceea ce va avea loc în acest an – Ungaria va putea spune că a reuşit să construiască toată porţiunea care îi revenea din coridorul Via Carpatia, iar asta cu cinci ani mai devreme decât termenul-limită din 2026”, a punctat László Palkovics.
Prin conectarea regiunilor estice ale ţărilor prin care trece, coridorul dintre Marea Baltică şi Marea Neagră va extinde legăturile de mare viteză din Europa Centrală şi de Est, a adăugat ministrul. László Palkovics a subliniat de asemenea că, la fel ca multe alte ţări europene, şi Ungaria implementează dezvoltarea autostrăzilor printr-o procedură de concesiune, “având în vedere că Uniunea Europeană nu mai finanţează investiţiile de şosele rapide”. “Prin urmare, dezvoltarea reţelei de şosele rapide poate continua într-un ritm şi mai rapid; în plus, nu va creşte semnificativ datoria publică, deoarece taxele de dezvoltare şi întreţinere suportate vor fi acoperite de veniturile din taxarea drumurilor”, a arătat ministrul ungar al inovaţiei şi tehnologiei./lendrefy/pvelisar
MTI (24 iulie)