Columbia. „Coca Pola” autohtonă care nu place multinaționalelor

Ambalajul este de culoare aurie, sau mai bine zis, de culoarea berii, continuţul cutiei. O bere, însă, deosebită, deoarece printre ingrediente se află şi un extract pe bază de frunze de coca, planta-simbol al poporului columbian Nasa. Nimic de-a face cu cocaina – subliniază nativii -, a cărei fabricare necesită o serie de procese chimice pentru a transforma planta într-un drog puternic. În stare naturală, coca are efecte aproximativ asemănătoare ceaiului, cu un plus de proprietăți analgezice și energizante, precum și capacitatea de a reduce setea, foamea și afecțiunile cauzate de altitudine. Și face parte din cultura ancestrală a comunităților native andine și amazoniene. Care au decis să facă o o folosească şi ca o resursă pentru a oferi o viață demnă țăranilor din Cauca, ostatici ai noului război dintre paramilitari și gherilele disidente pentru narco-business.
Așa s-a născut „Coca Pola”, produsă de compania comunitară CocaNasa, în care lucrează cincisprezece persoane. Activă din 2005, micuţa companie a creat deja CocaSek – vinul din frunze de coca -, grappa Wallinde, Coca Libre – un amestec de Sek si Wallinde – şi lichiorul Coca Ron. Toate produse sută la sută artizanale, dar încă de nișă. Cu Coca Pola, poporul Nasa îşi propune să facă saltul în distribuția pe scară largă, profitând de răspândirea largă a berii în Columbia. Mai întâi, însă, va trebui să rezolve disputa cu gigantul Coca Cola, iritat de numele mult prea asemănător al noii băuturi. La începutul lunii decembrie, firma de avocatură din Bogota, care reprezintă multinaționala americană, a trimis o scrisoare prin care a cerut schimbarea denumirii produsului pentru a evita „confuzia”, subliniind că utilizarea termenului Coca ar putea încălca legea privind înregistrarea denumirilor de mărci. Coca Cola i-a dat dat companiei comunitare zece zile pentru a răspunde. Termenul limită a expirat marți, dar nativii Nasa nu sunt dispuşi să renunțe, dimpotrivă, sunt hotărâți să meargă în instanță pentru a-și apăra produsul. Iar câţiva avocați-activiști care s-au oferit deja să-i ajute./cpaunel
https://www.avvenire.it
Articol de Lucia Capuzzi
Traducerea Cătălina Păunel