Baza aeriană Fetești, România – Când președintele rus Vladimir Putin a amenințat Ucraina, la începutul lunii februarie, masând aproximativ 150.000 de soldați de-a lungul graniței sale, îngrijorând aliații din NATO, Forțele Aeriene ale SUA a trebuit să-i liniștească repede pe aliații de pe flancul estic.
Escadrila 480 expediționară de vânătoare de la baza aeriană Spangdahlem, Germania, a răspuns apelului. Au avut o săptămână pentru a se desfășura în România cu opt avioane F-16C, 150 de membri ai serviciului și tone de echipamente. Şapte zile mai târziu, deja erau în zbor.
„De obicei, aceste lucruri necesită luni pentru a fi planificate”, a spus locotenentul Jayce Webster, manager de proiect pentru grupul de sprijin pentru misiune.
„A trebuit să planificăm transportul aerian, să planificăm mișcările la sol, a trebuit să planificăm toate aspectele în termen de o săptămână”, a spus el. „Așadar, când vorbești despre o luptă agilă, am putut face totul înainte ca avioanele să aterizeze și am început să alergăm.”
Baza Aeriană 86, așa cum este cunoscută baza de la Fetești, a primit și ea o rotație a două avioane F-35 în cadrul misiunii de poliție aeriană, la jumătatea lunii februarie.
România amenajează rapid această bază cu noi construcții, dar nu este încă pregătită pentru noi chiriași. Există doar hangare pentru a găzdui avioanele F-16 românești, așa că programarea întreținerii este dificilă.
Totuși, aliatul de la Marea Neagră a așteptat cu nerăbdare să salute puterea aeriană adăugată. România a eliberat o clădire, a furnizat inițial tot combustibilul pentru aeronave și a împărțit puținele piese de schimb care au coincis cu propriul model anterior F-16 Block 15.
Aeronava americană veche de 30 de ani necesită întreținere regulată a cablajului și a sistemelor informatice pentru a rămâne pe deplin operaționale. Pentru a limita timpul de nefuncționare în timpul așteptării de cinci zile pentru piese de schimb, o aeronavă este desemnată să fie „canibalizată” pentru piese.
„Este doar partea aeroelectronică, se strică mai des”, a spus sergentul comandant Christopher Paden, superintendentul pentru întreținere. „Sistemele de țintire, computerul digital de control al zborului este o parte comună pe care o schimbăm.”
Acum, aproape 200 de membri ai serviciilor americane ajută la efectuarea a patru ieșiri zilnice de poliție aeriană îmbunătățită a NATO cu aliații, protejând cerul NATO alături de avioanele F-16 și MiG-21 românești și de avioane de luptă britanice și italiene de la baza aeriană Mihail Kogălniceanu din apropiere.
„Este o integrare zilnică, cu o națiune parteneră”, a spus Lt. Col. William Parks, comandantul detașamentului Escadrila 480 de Luptă a Forțelor Aeriene ale SUA, care folosește o clădire în care locuiesc și lucrează piloții români.
Forțele Aeriene Române caută să-și construiască flota de aproximativ două duzini de MiG-21 Lancers cu 49 de F-16 second-hand, în următorii ani. A intrat deja în posesia a 17 avioane F-16.
NATO a început să îmbunătățească poliția aeriană pe cer și pe coasta Mării Negre din România și Bulgaria în 2014, când Rusia a invadat Ucraina. Misiunea diferă de poliția aeriană baltică începută în 2004, care protejează națiunile baltice Lituania, Letonia și Estonia, care nu au propriile avioane de luptă.
„Suntem aici doar în misiunea îmbunătățită a patrulei aeriene, un simbol suplimentar vizibil pentru a arăta unitatea dintre SUA, România și NATO”, a spus Parks.
Misiunea include antrenament și exerciții cu piloți români, sub numele de „vigilență sporită”.
„Din cauza schimbului de informații, a schimbului de experiență”, cu piloții USAF, „… trupele noastre se simt ca un al doilea detașament spre progres”, a spus locotenentul român Alex Năsturel.
Baza Aeriană de la Fetești se află la puțin peste 50 de mile de coasta Mării Negre, care este acum amenințată de o prezență aeriană și navală a Rusiei. Navelor NATO care nu aparțin Mării Negre le este interzisă intrarea în timpul războiului din cauza Convenției de la Montreux, iar zborurile de informații, supraveghere și recunoaștere ale SUA peste spațiul aerian internațional de la Marea Neagră se crede că au încetat.
În ultimele săptămâni, avioanele de luptă rusești au testat spațiul aerian al NATO, ceea ce a făcut ca aeronavele NATO să decoleze ca răspuns.
În timp ce Putin își repoziționează trupele în estul și sudul Ucrainei, România a început, de asemenea, să mute vehicule blindate și forțe terestre la granița cu Ucraina.
Sate mici sunt împrăștiate pe câmpurile verzi întinse din apropierea Bazei Aeriene 86 a României. Simbolul său, floarea de ciulin roz cu frunze înțepătoare iese prin iarbă în și în jurul bazei în primăvara rece.
În ciuda faptului că locuiesc la un hotel la o oră distanță în Constanța, de-a lungul unei fâșii de plajă aglomerate de baruri și cluburi, piloții de la Spangdahlem evită viața de noapte. Ei se concentrează pe misiune.
În dimineața zilei de 9 aprilie, înainte ca Escadrila 480 să înceapă să își prepare popcorn-ul jalapeno, maiorul Jared „Roam” Aschenbrenner și căpitanul Sean „Sega” Sheldon se aflau într-o cameră întunecată, urmărind diapozitive și primind „informarea” de la Parks, care a identificat zona de patrulare aeriană de luptă (CAP) din estul României, care se învecinează cu granița cu Ucraina, pentru ca piloții să patruleze. Ei vor păstra o distanță tampon nedezvăluită față de graniță, în conformitate cu standardele NATO. Chiar peste granița cu Ucraina se află regiunea Odesa, considerată a fi o țintă principală în încercarea lui Putin de a izola Ucraina de mare și de a ocupa un port valoros.
Durata totală pentru patrularea aeriană a fost de patru ore, ceea ce înseamnă că piloții aveau să facă o navetă de 10 minute până în centrul țării, peste Munții Carpați, pentru a lovi un petrolier, înainte de a-și finaliza ieșirea și de a ridica perechea de poliție aeriană îmbunătățită de înlocuire, înainte de a se întoarce la Fetești.
Pe avioanele F-16C Block 50 se aflau rachete aer-aer avansate cu rază medie de acțiune AIM-120, în caz că ar fi nevoie de ele. În timp ce au avut loc intersectări aeriene între avioane rusești și cele ale unor aliați NATO, Parks a asigurat că americanii sunt antrenați să dezescaladeze. Până acum, avioanele rusești s-au întors înapoi după fiecare interceptare fără incidente.
„Suntem aici, suntem prezenți, arătăm că granițele NATO sunt sigure”, a spus Parks, care efectuează și patrule. „Dacă trebuie să aibă loc o interceptare, sarcina noastră principală este să dezescaladăm. Să ieșim afară, să identificăm această persoană. Să ne asigurăm că este întoarsă din drum, oricare ar fi națiunea sau țara gazdă unde se află aeronava.”
Cu soarele deja la orizont, în timp ce se apropia plecarea, la ora 08:15, 17 persoane de întreținere s-au retras de la cele două aeronave. Treaba lor era terminată.
Motorul GE al aeronavei huruie de aproximativ 40 de minute, în timp ce toate verificările au fost efectuate. Piedicile au fost trase, iar cele două avioane au început să ruleze, unul în spatele celuilalt. În câteva minute, au urcat în aer, lansându-se în succesiune rapidă, apoi înclinând ușor spre stânga și ridicându-se aproape vertical în norii cu nuanțe portocalii.
AIRFORCE MAGAZINE (SUA), 11 aprilie 2022 – Autor: Abraham Mahshie
Traducerea: Cristina Zaharia