Reforma din învățământ trebuie să înceapă cu reforma profesorilor, de la cum predau, cât de interesați și pasionați sunt de materia lor, până la cum se comportă cu copiii, a declarat, miercuri, pentru RADOR, psihologul Emma Toader, specialist NLP (programare neurolingvistică) și autoarea cărții ”Porția de fericire”.
Ea a arătat că mulți dintre profesori umilesc copiii în procesul de învățământ, profitând de autoritatea pe care o au și asta duce la scăderea stimei de sine și a încrederii de sine a elevilor, dar și la adâncirea ranei de respingere și de umilire.
„Am auzit de cazuri concrete de <<super licee>>, unde profesorii nu predau nimic si umilesc copiii. Acei copii care au intrat cu medii de peste 9. E normal? Nu. E o situatie, care trebuie schimbată, dar pentru asta e de preferat să o constientizăm si să cerem ce vrem. Cerem altfel de servicii din partea profesorilor. Să fie adevarați dascăli”, a spus psihologul.
Ea a apreciat că există două categorii de mecanisme de apărare ale elevilor pentru a face față stresului de la școală.
”Dacă veți fi atenți la copiii voștri, veți vedea clar doua categorii distincte : copii care au renunțat să mai țină pasul cu cerințele școlii (au intrat pe un fel de pilot automat, merg la școală, iau note și emoțional par că nu se prea implică) și cea de-a doua categorie – copii care se implică emoțional foarte tare, plâng când iau note mici și somatizeaza dureri de burtă sau de gât, cel mai des, înainte de vreunul dintre multele și desele teste”, a explicat psihologul.
Ea a arătat că elevii din prima și din a doua categorie au ceva în comun: nu le place să meargă la școală.
”Nimic nou, poate veți spune. Dar aici e CHEIA. Acești copii, cei mai mulți dintre ei, au început să umple cabinetele psihologilor. Pentru că, dacă de acum mergi undeva unde nu îți place, doar pentru că trebuie, asa vor face și mai târziu în viață. Și, vă rog să nu veniți cu argumentul că așa ați făcut și voi, părinții, fiindcă nu se pune!!! Uitați-vă cât de fericiți sunteți (suntem)…!”, a adăugat specialistul NLP.
Ea a spus, că, dacă ne-am asculta copiii dincolo de aparențe, am realiza că ei ne învață cea mai importantă lecție și anume că merităm să fim fericiți, în această viață.
”Ei merită să meargă cu bucurie la școală! Dar, pentru asta şcoala trebuie să se adapteze la inteligența emoțională a copiilor noștri și nu copiii la o școală rigidă și depășită! Pentru asta, e de preferat să se schimbe ce predăm și cum predăm. Un profesor, care predă cu pasiune, cu entuziasm materia sa va reuși să trezească pasiunea elevilor lui pentru acea materie, oricare ar fi materia predată. Pentru că, știm cu toții, reținem cu ușurință ceea ce ne place și ceea ce ne impacteaza emoțional! Pasiunea față de o materie este pasiunea pentru viață!”, a explicat psihologul
Potrivit acesteia, copiii aud și simt blazarea adulților care îi învață și stilul de multe ori rigid al lui „așa trebuie, asta e materia!”.
”Școala e pentru copii și nu copiii sunt pentru școală! E ca și când le vindem copiilor bocanci, deși ei au nevoie de haine! Nu ne adaptăm la nevoile lor, dar le băgăm pe gât nevoile noastre încercând să -i facem să creadă că sunt nevoile lor! E ca și când le cerem să se facă toți doctori, deși ei vor să se facă pianiști sau balerini sau contabili!”, a mai spus psihologul.
Ea a mai spus că școala s-a transformat într-un mediu de dresaj mai mult, în care nu se pune accent pe creativitate și gândire, ci pe memorare, uniformizare, stres și anxietate și rezistență la umilire”. Învățarea trebuie să fie un proces de bucurie, de trezire a pasiunii de cunoaștere și de explorare și nu un factor de stres și anxietate și asta depinde, în foarte măsură de oamenii care au ales să fie dascăli. Frustrările celor mai mulți dintre ei nu trebuie să se mai reverse pe copii”, – a adăugat psihologul.
Székely Ervin
RADOR – 1 iunie