În premieră şi în exclusivitate la TV, fanii filmelor semnate de Sergiu Nicolaescu pot viziona primele producţii din portofoliul impresionant al cineastului.
Petrecem „Noaptea Albă a Filmului Românesc” la TVR Cultural, în prima sâmbătă a fiecărei luni. Noul sezon debutează pe 4 februarie, de la ora 20.00 cu un regizor care nu mai are nevoie de nicio prezentare: Sergiu Nicolaescu. În urmă cu 10 ani, apreciatul cineast părăsea această lume, lăsând în urmă o filmografie impresionantă: 56 de filme de lungmetraj, 10 filme pentru TV, 9 filme de scurtmetraj. A fost actor în 36 de filme, scenarist și co-scenarist pentru 20 de filme şi producător pentru 15 filme de lungmetraj. Regizor apreciat de public, numai biletele vândute la „Nea Mărin miliardar” indicând un număr de 15 milioane de spectatori. Sergiu Nicolaescu a fost şi inițiatorul primei legi dedicate cinematografiei. „Noaptea Albă a Filmului Românesc” îi onorează memoria şi îi dedică prima ediţie a noului sezon. Portretul regizorului Sergiu Nicolaescu poate fi urmărit şi la TVR Moldova, sâmbătă, 4 februarie, de la ora 20.55.
„Revine Noaptea Albă a Filmului Românesc! E o datorie pe care Televiziunea Română și mai ales TVR Cultural o au față de cinematografia națională și contemporană. O reverență făcută cineaștilor români care creează și produc cu puțină susținere legislativă și administrativă. E un prilej să creăm un eveniment relevant pentru filmul românesc”, spune Claudia Nedelcu Duca, producător.
Telespectatorii TVR Cultural îl vor descoperi pe Sergiu Nicolaescu într-un portret complex, cu lumini şi umbre, atât ca regizor, cât şi ca om, prin amintirile prietenilor, colegilor şi colaboratorilor săi. În portretul semnat de producătoarea Claudia Nedelcu Duca, difuzat de la ora 20.00, este analizată personalitatea sa prin amintiri alături de actori (George Mihăiţă, Valentin Teodosiu), oameni din echipele sale de producţie şi de creaţie (Radu şi Ioana Corciova – scenografi; Viorel Sergovici şi Sorin Chivulescu – directori de imagine; Niţa Chivulescu – monteur), dar şi cu criticul de film Andrei Gorzo şi academicianul Răzvan Theodorescu.
„Pe Sergiu Nicolaescu l-am descoperit prin documentarul legat de „Memoria trandafirului”. Acolo am văzut toată sensibilitatea sa, pentru că Nicolaescu era un mare sensibil”, spune istoricul de artă, academician Răzvan Theodorescu.
Puţini îşi mai amintesc că regizorul Sergiu Nicolaescu şi-a început cariera cu scurtmetraje, multe dintre acestea premiate la festivaluri internaţionale iar unele cu reale valenţe experimentale, precum „Memoria trandafirului”. În interviurile sale, regizorul îşi exprima fascinaţia pentru formele animale sau umane sugerate de plante. Câteva dintre scurtmetrajele sale, realizate cu un sistem de filmare prin care se creează iluzia comprimării timpului prin redarea traiectoriei vieţii unor flori, de la naştere până la moarte (zeitraffer), dar și primul documentar cu filmări subacvatice din România pot fi vizionate, începând cu ora 20.30, la TVR Cultural.
Pentru prima oară pe un post de televiziune din România fanii lui Sergiu Nicolaescu și cinefilii pot viziona primele filme din portofoliul impresionant al cineastului: „Floarea de mac”, „Primavară obișnuită”, „Scoicile n-au vorbit niciodată” şi „Memoria trandafirului”.
„Sergiu Nicolaescu a fost absolut remarcabil în realizarea unei atmosfere de epocă în filmele sale din seria „Comisarului”. Cu o ştiinţă a atmosferei, regizorul avea o mare cultură cinematografică şi era în acelaşi timp, cu surâsul lui echivoc, un personaj pe care nu puteai să nu-l îndrăgeşti. Ştiu că a fost contestat de mulţi, dar pot să spun că a fost o personalitate a culturii noastre într-o epocă în care acestea nu erau foarte numeroase. Asta e – incontestabil”, adaugă academician Răzvan Theodorescu.
De la ora 21.25 vă invităm să vizionaţi cinci lung metraje de acţiune dintr-o serie celebră, „Comisarul”: „Cu mâinile curate” (ora 21.25), „Ultimul cartuş” (ora 23.00), „Un comisar acuză” (ora 0.40), „Revanşa” (ora 2.30) şi „Duelul” (ora 04.15), în care este creată o galerie impresionantă de personaje antologice pentru cinematografia românească dintre care amintim: comisarul Roman, comisarul Miclovan, comisarul Moldovan, dom’ Semaca, Lăscărică, Paraipan sau Limbă.
Despre filme:
„Cu mâinile curate” lansează seria „Comisarul” în 1972 şi a fost realizat după un scenariu semnat de Petre Sălcudeanu şi Titus Popovici. Acţiunea se desfăşoară în 1945, când, pe fondul războiului şi al sărăciei, în ţară nivelul criminalităţii devenise alarmant. Comisarul Roman (interpretat de Ilarion Ciobanu) este un proaspăt poliţist numit la conducerea uneia dintre cele mai „fierbinţi” secţii de poliţie din Capitală. Lipsit de experienţă, el găseşte sprijin la comisarului Miclovan (interpretat de Sergiu Nicolaescu), un poliţist cu metode neconvenţionale care apelează repede la revolverul său Smith&Wesson.
„Ultimul cartuş”, apărut în 1973, este continuarea filmului „Cu mâinile curate”, având la bază un scenariu scris tot de Petre Sălcudeanu şi Titus Popovici. Comisarul Miclovan este ucis în misiune, într-un schimb de focuri. Rămas fără sprijinul colegului, comisarul Roman vrea să-l vadă pedepsit pe asasinul acestuia – dom’ Semaca (interpretat de George Constantin).
„Un comisar acuză” a avut premiera în 1974 şi a fost realizat după un scenariu scris de Sergiu Nicolaescu, Vintilă Corbul, Eugen Burada. Acţiunea se petrece în Bucureştii anului 1941, când regimul legionar este în expansiune. Personajul principal este, începând cu acest film, comisarul Moldovan (interpretat de Sergiu Nicolaescu), care primeşte misiunea de a ancheta asasinarea deţinuţilor politici din închisoarea Viraga. Prin desemnarea unui om neafiliat politic, autorităţile speră să transmită opiniei publice că poliţia îşi face onest datoria.
„Revanşa” a avut premiera în 1978, scenariul fiind semnat de Sergiu Nicolaescu, Vintilă Corbul, Eugen Burada. Acţiunea se petrece pe fondul rebeliunii legionare din ianuarie 1941. Comisarul Moldovan îşi doreşte răzbunarea finală. Pe fondul unor evenimente extrem de tensionate (schimbarea dictaturii legionare cu regimul antonescian), aventura comisarului – căutat acum de poliţia politică – merge mai departe. Ştiind că va ieşi din ascunzătoare dacă se întâmplă ceva cu fiul lui, Paraipan îl răpeşte pe băiatul lui Moldovan.
Ultimul film al seriei, „Duelul”, a fost lansat în 1981, fiind realizat după un scenariu scris de Sergiu Nicolaescu, Vintilă Corbul şi Eugen Burada. Comisarul Moldovan se ocupă de cazul unui jaf asupra băncii centrale, împreună cu partenerul său Petrescu (interpretat de George Mihăiţă) şi ajutat de informatorul Limbă, un hoţ de buzunare (interpretat de Jean Constantin).