Twitter, ”SMS-ul Internetului”, împlinește 17 ani

Context

Twitter este o platformă social media de microblogging, care permite utilizatorilor să trimită și să citească mesaje scurte, numite „tweets”. Utilizatorii înregistrați pot posta, aprecia și reposta un tweet postat de altă persoană. Platforma este dezvoltată de Twitter Inc., companie cu sediul în San Francisco, California, SUA. Elon Musk a cumpărat celebra companie de curând, iar evoluția acesteia s-a schimbat fundamental.

 

Începuturi

Twitter a început dintr-o „sesiune de brainstorming de o zi”, organizată de membrii Consiliului de Administrație al companiei de podcasting Odeo. Jack Dorsey, pe atunci student la Universitatea din New York, a introdus ideea de trimitere a unui SMS de către o persoană, unui grup mic. Numele proiectului a fost inițial Twttr, versiunea scurtă a cuvântului twitter, o idee pe care Williams i-a atribuit-o mai târziu lui Noah Glass. La vremea respectivă, era o tendință foarte populară, aceea de a renunța la vocale în denumirea companiilor. Dorsey i-a propus această platformă bazată pe SMS lui Evan Williams, cofondatorul Odeo. Evan și asociatul său, Biz Stone, i-au oferit lui Jack avantajul de a petrece mai mult timp în acest proiect și de a-l dezvolta în viitor. Decizia s-a datorat parțial și faptului că domeniul twitter.com era deja utilizat și la șase luni de la lansarea twttr, echipa a achiziționat domeniul și a schimbat numele serviciului în Twitter.

Primul prototip Twitter, dezvoltat de Dorsey și contractorul Florian Weber, a fost folosit ca serviciu intern pentru angajații Odeo. Versiunea completă a fost prezentată public pe 15 iulie 2006. În octombrie 2006, Biz Stone, Evan Williams, Dorsey și alți membri ai Odeo au format Obvious Corporation și au achiziționat Odeo, împreună cu activele sale, inclusiv domeniile Odeo.com și Twitter.com. Astfel, Twitter a devenit în sine o companie sub același nume, în aprilie 2007.

Jack a trimis primul mesaj pe Twitter pe data de 21 martie 2006, la ora 21:50. Mesajul suna așa „Doar îmi setez twttr-ul meu”. În timpul construcției Twitter, membrii echipei ar fi câștigat sute de dolari din SMS-urile înregistrate pe facturile telefoanelor personale.

Pe de altă parte, compania trecea printr-o situație critică. Puși în fața faptului că Apple a lansat propria platformă de podcasting – care a ucis în esență modelul de afaceri al Odeo –, fondatorii au decis să-și cumpere compania înapoi de la investitori. Jack Dorsey, Biz Stone, Evan Williams și alți membri ai personalului Odeo au facilitat răscumpărarea. Prin asta, ei și-au câștigat drepturile asupra platformei Twitter. Există unele controverse despre cum s-au petrecut lucrurile și s-a pus la îndoială faptul că investitorii Odeo au aflat vreodată despre adevăratul domeniu al platformei Twitter. De asemenea, membrii cheie ai echipei de dezvoltare Twitter nu au fost incluși în noua companie – și este vorba în special despre Noah Glass.

Ca o formalitate, Obvious Corporation a fost creată după răscumpărarea Odeo de la foștii investitori, pentru a găzdui Twitter.

 

Twitter crește

Twitter începe să înregistreze o uriașă creștere. Conferința interactivă South By Southwest din 2007 a identificat o explozie uriașă în ceea ce privește utilizarea Twitter-ului. În timpul evenimentului, au fost trimise peste 60 de mii de tweet-uri pe zi. Echipa Twitter a avut o prezență excelentă la eveniment și a profitat de natura virală a conferinței și a participanților acesteia.

Twitter a avut parte de multe provocări în procesul său de creștere din anii următori. Baza de utilizatori Twitter a crescut la rate uimitoare și destul de frecvent capacitatea serviciului nu mai făcea față. Când serverele se supraîncărcau, o ilustrație făcută de artistul Yiying Lu apărea pe ecran. Ilustrația înfățișa o balenă ridicată din apă de opt păsări. Echipa Twitter a folosit această imagine deoarece avea impresia că transmite că a luat la cunoștință problema și că lucrează ca să o rezolve. Această pagina de eroare a devenit virală în comunitatea Twitter și curând a fost numită „Balena Eșuată”. Motivul pentru care Twitter impune o limită de caractere pe tweet-uri este că Twitter a fost inițial proiectat ca o platformă bazată pe SMS-uri. La început, operatorii de telefonie mobilă au impus limita de 140 de caractere pentru a se alinia protocolului standard, lucru care a limitat creativ Twitter. Când Twitter a crescut și s-a transformat într-o platformă web, limita de 140 de caractere a rămas ca o chestiune de brand.

Cu toate acestea, în 2017, Twitter a decis că limita de 140 de caractere nu mai este relevantă în era smartphone-urilor și a crescut-o la 280 de caractere. Majoritatea tweet-urilor, explicau oficialii companiei, sunt de aproximativ 50 de caractere; când oamenii au nevoie de mai multe caractere, pur și simplu trimit mai multe tweet-uri.

Când baza de utilizatori a început să crească, un lucru amuzant s-a întâmplat: utilizatorii și-au creat un nou jargon și feluri diferite de a folosi acest serviciu. O inovație a luat naștere din necesitate. Inițial, nu aveau posibilitatea de a-și răspunde unul altuia pe Twitter. Unii utilizatori includ un simbol @ înainte de un nume de utilizator pentru a identifica un alt utilizator în cadrul unui Tweet. Aceasta a devenit un mod atât de răspândit de a recunoaște un alt utilizator, încât echipa Twitter a adăugat funcționalitatea nativă pe platformă. Același lucru s-a întâmplat cu #, care este acum parte integrantă a ecosistemului Twitter. Această funcționalitate condusă de utilizator este, de asemenea, sursa de retweets. Utilizatorii au dorit o modalitate de a re-posta un mesaj de la un utilizator Twitter, incluzând în același timp creditul utilizatorului care l-a trimis inițial. Utilizatorii au început să adauge RT înainte de a trimite mesajul, semnalându-le celorlalți că următorul tweet a fost o raportare. În august 2010, această funcționalitate a fost adăugată oficial în platformă.

 

Twitter în era Elon Musk

Twitter a intrat într-o nouă eră, după ce a fost cumpărat cu 44 de miliarde de dolari de către cel mai bogat om din lume, Elon Musk. „Libera exprimare” este cheia viitorului acestei platforme, a declarat noul proprietar, la scurt timp după anunțul oficial privind tranzacția.

Cu o avere de aproximativ 300 de miliarde de dolari, potrivit revistei americane Forbes, CEO-ul Tesla a ales să plătească 54,20 de dolari pentru o acțiune Twitter și a avut inițial planuri mari. De la început, însă, venirea lui Musk la conducerea Twitter a fost marcată scandaluri. Aceste controverse sunt legate de mai mulți factori, printre care concedierile în masă cu care și-a început rolul de CEO al Twitter sau noile politici de monetizare ale platformei.

2023 ar putea fi anul în care se vor decide viitorul și viabilitatea Twitter, precum și măsura în care această achiziție marchează începutul unei revoluții pe rețelele sociale sau, dimpotrivă, al unui haos care stă să scape de sub control.

Musk a început rapid transformarea Twitter, prezentând, în paralel, o imagine sumbră a finanțelor sale. Imediat după ce a cumpărat compania, a concediat aproape jumătate din cei 7.500 de angajați ai companiei în luna noiembrie. Pe cei care au rămas i-a somat să muncească intens, lansând și construind rapid produse noi. El a spus că Twitter se confruntă cu posibilitatea falimentului și trebuie să devină mai bine organizată pentru a supraviețui.

Twitter a fost supus unei presiuni financiare suplimentare după ce unele agenții de publicitate s-au retras din colaborarea cu platforma. Macy’s și-a întrerupt cheltuielile publicitare pe platformă, iar compania de modă Balenciaga și-a șters contul de Twitter. La fel, Omnicom Media Group, ale cărei agenții reprezintă companii precum PepsiCo și McDonald’s, și-a îndemnat clienții să-și oprească activitatea pe Twitter, într-un document care vorbește despre riscuri ce au crescut la un nivel inacceptabil. De la fondarea sa în 2006, Twitter a strâns aproximativ 217 milioane de utilizatori unici, dintre care aproape 80% sunt din afara Statelor Unite. Cu toate acestea, afacerea nu a fost aproape niciodată una profitabilă din punct de vedere financiar.

Anul 2018 a fost primul în care Twitter nu a înregistrat pierderi, ba chiar a ajuns la un profit de peste 100 de milioane de dolari. Redresarea nu a durat mult, compania înregistrând pierderi în valoare de 221 milioane de dolari în 2021, conform Statista.

Principala provocare a fost, încă de la lansare, de a găsi o metodă de monetizare, fie prin reclame sau abonamente, care să fie folosită pentru a crea un flux constant de venituri pentru companie. Totuși, după atâția ani, Twitter nu a recurs la astfel de metode, deoarece fosta conducere a pus mereu un preț uriaș pe experiența de care beneficiază utilizatorii platformei.

Iar Musk probabil avea astfel de intenții, însă brutalitatea unor măsuri i-a încetinit comunicarea cu angajații, prin urmare și rezultatele.

Elon Musk pare ca și-a schimbat și planurile, de vreme ce a anunțat că vrea să găsească pe altcineva care să-i preia postul de CEO al Twitter spre sfârşitul anului 2023. El a vorbit despre planurile sale de succesiune pentru companie la World Government Summit din Dubai: „Trebuie să stabilizăm structura companiei şi să ne asigurăm că se află într-un loc sănătos din punct de vedere financiar înainte de orice decizie majoră”, a declarat Musk prin intermediul unei legături video de la distanţă. „Probabil sfârşitul acestui an va reprezenta un moment bun pentru a găsi pe altcineva care să conducă compania”, a adăugat Musk. Nu este clar dacă Musk are pe cineva în minte pentru conducerea Twitter. El a adăugat că va “conduce doar echipele de software și servere”. Musk a organizat și un sondaj pe platforma de socializare cu privire la oportunitatea de a demisiona din funcția de director executiv al Twitter, în care majoritatea respondenților au spus că ar trebui să o facă.

Cu toate acestea, gesturile extreme nu îl părăsesc pe Musk: a anunțat pe contul lui de Twitter că a “numit” un nou CEO al Twitter – un câine Shiba Inu.

“Noul CEO al Twitter este grozav. Mult mai bun decât ultimul!” a scris Musk sub o fotografie postată cu câinele în scaunul de CEO al companiei. Potrivit acestuia, câinele pe nume Floki se pricepe foarte bine la cifre și are un stil propriu de lucru. Musk și-a exprimat încrederea că animalul de companie este “perfect pentru slujbă” și crede că este un CEO mai bun decât “celălalt tip”, făcând aluzie fie la el însuși, fie la fostul CEO Parag Agrawal.

(Autor: Alexandru Balaci)

 

Bibliografie

Calendar Rador

https:// www.stiridinlume.ro/tehnologie-stiinta/povestea-twitter-cine-sunt-fondatorii-celebrei-retetele-sociale-si-ce-planuri-are-elon-musk-noul-proprietar-twitter-71581.html

https://www.britannica.com/topic/Twitter

https://www.euronews.ro/articole/twitter-in-era-elon-musk-istoria-si-efectele-unei-tranzactii-de-44-de-miliarde-de