Comunicat de presă – Ambasada Italiei la București

În cadrul Săptămânii Designului Românesc (Romanian Design Week), programată să se desfăşoare la București în perioada 24 mai – 2 iunie 2024 și pentru a sărbători Italian Design Day (Ziua Designului Italian), Institutul Italian de Cultură din București prezintă expoziția:

Ugo La Pietra. Amenajări urbane pentru colectivitate – De la bolarzi la foişoare

Expoziția face referire la cercetările lui Ugo La Pietra asupra relației individ/mediu și în special asupra spațiului colectiv urban. Încă de la sfârșitul anilor ’60, La Pietra a investigat teritoriul urban, expresie formalizată a contradicțiilor vieții sociale: de la periferii (Grade de Libertate, Recuperare și Reinventare) la amenajări urbane, semne care subliniază foarte bine diferența dintre traiul casnic și traiul urban. „Amenajările Urbane” analizate de autor sunt o expresie emblematică a problemelor care afectează societatea noastră, de la lipsa unui proiect cultural până la proiectarea unui spațiu colectiv de locuit. Expoziția se dezvoltă printr-o serie de lucrări bidimensionale, mobilier, obiecte tridimensionale, filmări, o urnă de vot, buletine de vot pentru public. Secțiunile expoziției sunt: ​​Analiză – A locui înseamnă a fi oriunde acasă la tine („Design reconversion”, 1979), Decodare – Interpretarea contradicțiilor urbane și locative („Orașul fără moralitate”, 2000), Metaproiecte – Amenajări urbane pentru colectivitate („Pentru a mobila și a locui în oraș”, 2000), Referendum – Cel mai bun bolard („Votați cel mai bun bolard pentru orașul Milano”, 2023), Locuri de decompresie – Amenajări urbane pentru colectivitate („Recuperarea valorilor de mediu”, 2023), Foişoare (2023).

Arhitect, artist, designer, teoretician dar mai ales experimentator neobosit, încă din anii ’60, Ugo La Pietra continuă o reflecție asupra relației dintre om și mediu, dintre spațiul privat și spațiul public, sau dintre locuinţă și contextul urban, regândind spațiul colectiv și obiectele care îl ocupă. […] În procesul de creație al autorului, lucrările pun din nou stăpânire pe spațiul public: pornind de la observarea realității urbane, acesta reușește să creeze un punct de întâlnire între design și amenajările urbane pentru a crea un mediu colectiv. În calitate de Institut Italian de Cultură ne-am dorit cu tărie această expoziție a lui Ugo La Pietra la Romanian Design Week. Anul acesta festivalul, ajuns la cea de-a noua ediție, se desfăşoară sub însemnul temei „Unlock the City”, propunându-şi să investigheze modalitățile prin care creativitatea și inovația pot modela orașele de mâine. Considerăm că reflecțiile și cercetările lui La Pietra, care se întind pe o perioadă de 50 de ani, asupra spațiului colectiv urban, pot ajuta publicul Săptămânii Designului din România să „elibereze” potențialul imaginației colective și al co-creării unui oraș mai prietenos, ajutând cetățenii din București să se reconecteze la oraș. (Laura Napolitano, Directoarea Institutului Italian de Cultură din București).

Ugo La Pietra, născut în Bussi sul Tirino (Pescara) în 1938, originar din Arpino (Frosinone), trăiește și lucrează la Milano, unde în 1964 a absolvit Arhitectura la Institutul Politehnic. Arhitect de formaţie, artist, cineast, editor, muzician, caricaturist, profesor, din 1960 se definește ca cercetător în sistemul  comunicării și al artelor vizuale, îndreptându-se concomitent spre teritoriile artei și creaţiei. Experimentator neobosit, a traversat diverse curente (de la pictura semnelor la arta conceptuală, de la Arta Narativă la cinematografia artistică) și a folosit medii multiple, efectuând cercetări care s-au concretizat în teoria „Sistemului de dezechilibru” – expresie autonomă în cadrul Designului Radical – și în teme sociologice importante precum „Casa telematică” (MoMA din New York, 1972 – Târgul de la Milano, 1983), „Relația dintre spațiul real și spațiul virtual” (Trienala de la Milano 1979, 1992), „Casa neoeclectică” (Să locuieşti în timp, 1990), „Cultura Balneară” (Centrul Cultural Catolic, 1985/95). Și-a prezentat munca prin numeroase expoziții în Italia și în străinătate, precum și în diverse expoziții la Trienala de la Milano, Bienala de la Veneția, Muzeul de Artă Contemporană din Lyon, Muzeul FRAC din Orléans, Muzeul de Ceramică din Faenza, Fundația Ragghianti din Lucca, Fundația Mudima din Milano, Muzeul MA*GA din Gallarate. A susținut mereu componenta umanistă, semnificativă și teritorială a artei și creaţiei într-un mod critic prin lucrări și obiecte, printr-o activitate teoretică, didactică și editorială.

RADOR – 31 mai