O campanie rusească de dezinformare vizează Jocurile Olimpice de la Paris, a transmis Microsoft

Rusia şi-a intensificat o campanie de dezinformare online care vizează Franța și viitoarele Jocuri Olimpice de la Paris, a anunţat compania Microsoft într-o postare pe blog publicată duminică. Campania, care include site-uri web de știri falsificate și un lungmetraj documentar, este concepută special pentru a denigra reputația Comitetului Olimpic Internațional (CIO) și pentru a crea impresia că jocurile de vară vor fi afectate de violențe, a precizat Microsoft. „Cea mai îngrijorătoare dezinformare avansată de actorii pro-ruși a căutat să uzurpe identitatea organizațiilor militante și să fabrice amenințări la adresa Jocurilor, pe fondul conflictului Israel-Hamas”. Ambasada Rusiei la Londra nu a răspuns unei solicitări trimise de Reuters prin e-mail pentru comentarii. Microsoft a transmis că a descoperit la sfârșitul anului 2023 cazuri de entităţi ruseşti cunoscute pentru dezinformare care au postat imagini „probabil generate digital” ce pretindeau că înfăţişează graffiti de la Paris amenințând cu violențe împotriva israelienilor care vor participa la Jocurile Olimpice, unele făcând chiar referire la uciderea a 11 olimpici israelieni, în 1972, la Munchen. Campaniile au fost desfășurate de două entități susținute de Rusia urmărite de Microsoft, Storm-1679 și Storm-1099, care este cunoscut și sub numele „Doppleganger”. Folosind o serie de 15 site-uri de știri franceze, falsificate, Doppleganger a amplificat afirmațiile ruseşti despre corupția din cadrul CIO și potențialele violențe de la Jocurile Olimpice, a comunicat Microsoft. În iunie anul trecut, grupul numit de Microsoft Storm-1679 a produs un lungmetraj numit „Olympics Has Fallen”, despre care compania a transmis că a fost conceput pentru a denigra conducerea CIO. Conform Microsfot, filmul a fost narat cu vocea falsă generată de IA a actorului american Tom Cruise și a folosit site-ul web de mesaje video personalizate Cameo pentru a păcăli alte celebrități din SUA să susțină filmul. Efortul „a semnalat în mod clar că creatorii de conținut au dedicat timp considerabil proiectului și au demonstrat mai multă abilitate decât majoritatea campaniilor de influență pe care le observăm”, a precizat Microsoft. „Este puțin probabil ca mașina de propagandă și dezinformare a Kremlinului să se abțină în folosirea rețelei sale de actori pentru a submina Jocurile pe măsură ce acestea se apropie”, a adăugat compania. Campania s-a amplificat la sfârșitul anului trecut, în urma deciziei CIO de a permite sportivilor ruși să concureze în jocuri ca neutri, a transmis Microsoft. (REUTERS – 3 iunie)/opopescu/ctuluc

RADOR RADIO ROMÂNIA (3 iunie)