Pe 28 august 2024, Ministerul Apărării din România a lansat un proiect care propune achiziționarea a 32 de avioane de vânătoare stealth F-35A prin programul Foreign Military Sales (FMS), un acord interguvernamental facilitat de Departamentul Apărării al SUA. Această achiziție propusă, estimată la 6,5 miliarde de dolari, ar reprezenta cea mai mare achiziție militară a României după 1989. Acest program este văzut de România ca un pas crucial în consolidarea capacităților de apărare ale țării ca membră a NATO, cu achiziții suplimentare de avioane anticipate după 2024.
În ultimii ani, România și-a consolidat activ infrastructura militară, inclusiv găzduind sisteme radar NATO lângă Marea Neagră pentru a monitoriza evoluțiile regionale. Pe fondul acestor eforturi, oficialii români ai apărării și-au exprimat îngrijorarea cu privire la o potențială escaladare cu Rusia, subliniind nevoia de pregătire în cazul în care Rusia avansează în Ucraina. În plus, țara se confruntă cu incertitudine politică internă înainte de alegerile din 2024, unde o posibilă creștere a influenței extremei drepte ar putea afecta politicile sale în cadrul Uniunii Europene.
Tensiunile din Transnistria, o regiune pro-rusă din Moldova, complică și mai mult situația. Orice destabilizare acolo ar putea avea efecte de contagiune semnificative, mai ales dacă forțele ruse încearcă să-și extindă influența sau să folosească strategic regiunea pentru a face presiuni asupra Ucrainei din sud-vest.
Având în vedere această situație, strategia actuală de apărare aeriană a României presupune desfășurarea de misiuni continue sub comanda NATO, utilizând mai multe escadrile de avioane F-16 achiziționate din Portugalia, Statele Unite și Norvegia. Cu toate acestea, aeronavele F-16 sunt privite doar ca o soluție pe termen mediu date fiind capacitățile lor operaționale limitate în fața tehnologiei avansate a aeronavelor de generația a cincea. Flota de F-16 existentă este programată să se retragă treptat între 2034 și 2040, după recenta retragere a aeronavelor MiG-21 LanceR.
La acel moment, România intenționează să se bazeze în primul rând pe avioanele F-35 achiziționate în această fază inițială, fiind așteptate achiziții suplimentare de avioane după 2024. Această abordare își propune să ofere o soluție pe termen lung pentru apărarea spațiului aerian românesc și asigurarea integrării depline în cadrul Sistemului NATO de apărare aeriană și antirachetă integrată (NATINAMDS).
Procesul de achiziție pentru F-35 a început în 2019, când România a trimis guvernului SUA o scrisoare de intenție (LOR) pentru preț și disponibilitate, cu scopul de a colecta informațiile necesare pentru planificarea viitoare în cadrul programului FMS. În același timp, România a lucrat la eliminarea treptată a aeronavelor sale vechi MiG-21 LanceR în favoarea F-16, o tranziție aprobată de Consiliul Suprem de Apărare în 2022. Pentru a-și îmbunătăți și mai mult capacitățile de apărare, în aprilie 2023, Consiliul a aprobat „Conceptul de Realizare a Capacității Operaționale de Apărare Aeriană cu Aeronave Multirol de Generația a cincea”, care evidențiază cerințele necesare pentru îndeplinirea obiectivelor de securitate ale României, așa cum sunt specificate în Strategia națională de apărare și Strategia militară.
Progresul în acest efort de achiziție a continuat cu o revizuire a studiului de concept pentru F-35 în august 2023, urmată de aprobarea Documentului de cerințe operaționale de către comitetul de cerințe operaționale a Forțelor Aeriene în septembrie 2023. Ulterior, în octombrie 2023, Parlamentul român a autorizat Ministerul Apărării să continue cu achiziționarea a 32 de aeronave F-35A în cadrul programului FMS. Pentru a oficializa această decizie, o scrisoare de ofertă și acceptare (LOA) a fost depusă la Departamentul de Apărare al SUA în noiembrie 2023, care asigură pachetul de bază asociat achiziției F-35.
Privind în perspectivă, primul lot de avioane F-35 este de așteptat să sosească în România după 2030. Planul este de a integra pe deplin aceste avioane în forțele aeriene ale țării, aliniindu-se cu adoptarea preconizată de către NATO a F-35 ca avion de luptă standard de a cincea generație. Pentru a aborda deficitul anticipat de piloți instruiți pentru noua flotă, România s-a alăturat programelor Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) și NATO Flight Training Europe (NFTE).
Aceste inițiative oferă oportunități valoroase de instruire alături de piloți din alte state membre NATO și vor completa resursele de instruire existente ale României, inclusiv programele din Statele Unite. România este membră a programului ENJJPT din 2017 și s-a alăturat programului NFTE în 2021, continuând în același timp să participe la programele de instruire din SUA prin Escadrila de Formare a Asistenței Securității Forțelor Aeriene (AFSAT).
Pentru a sprijini procesul de achiziție, proiectul de lege introduce și prevederi financiare specifice. Acesta propune scutiri de penalități și dobânzi pentru întârzierea plăților legate de ajustările valorii în vamă, în conformitate cu legislația SUA care reglementează contractele FMS. În plus, permite Ministerului Apărării să gestioneze conturi în valută străină la Federal Reserve Bank din New York pentru a facilita achiziția de bunuri și servicii în cadrul programului FMS.
Costul estimat pentru faza inițială de achiziție este de aproximativ 6,5 miliarde USD, fără TVA, costurile finale urmând să fie negociate cu guvernul SUA. În special, cheltuielile cu personalul sunt de așteptat să fie acoperite în cadrul alocărilor bugetare anuale existente, nefiind nevoie de finanțare suplimentară.
Mai mult, pentru reținerea personalului specializat crucial pentru programul F-35, legislația include stimulente financiare, cum ar fi un bonus salarial de până la 50% pentru cei care gestionează și execută programul. Aceste măsuri vizează menținerea unor niveluri adecvate de personal și prevenirea demisiilor care ar putea submina capacitatea României de a-și îndeplini angajamentele în materie de apărare. Bazându-se pe precedente stabilite de achizițiile anterioare ale apărării, precum achiziția de drone Bayraktar TB2, proiectul prevede și cheltuieli legate de dislocarea personalului Ministerului Apărării și a familiilor acestora pentru misiuni în străinătate.
F-35A Lightning II, un avion de luptă multirol stealth american de generația a cincea produs de Lockheed Martin, este propulsat de un motor turboventilator Pratt & Whitney F135-PW-100 post-ardere. Acest motor furnizează o tracțiune maximă de 190 kN și un raport tracțiune-greutate de 11,47:1 atunci când se utilizează postcombustia, permițând aeronavei să atingă viteze de până la Mach 1,6 (1.930 km/h) și oferind o rază de luptă de aproximativ 1.135. km pe combustibil intern. Proiectat pentru manevrabilitate, F-35A are o limită maximă de forță g de 9 g și un control aerodinamic îmbunătățit prin sistemul său de acționare electrohidrostatică (EHAS), care alimentează atât suprafețele de zbor primare, cât și secundare.
Echipat cu o suită avansată de senzori și avionică, F-35A include radarul AN/APG-81 Active Electronically Scanned Array (AESA), care acceptă atât modul aer-aer, cât și aer-sol, cum ar fi cartografiere şi identificare de înaltă rezoluție. Sistemul său de țintire electro-optică (EOTS) integrează capacități de țintire cu impact minim asupra secțiunii transversale radar, în timp ce Sistemul de deschidere distribuită (DAS) AN/AAQ-37 oferă o conștientizare a situației de 360 de grade, capabil să detecteze lansările de rachete de la distanțe de până la 1.900 km.
Sistemele de comunicații ale aeronavei sunt dotate cu Multifunction Advanced Data Link (MADL), permițând o comunicare sigură și puțin observabilă cu alte platforme. Între timp, Afișajul Panoramic Cockpit (PCD) și Sistemul de afișare montat pe cască (HMDS) oferă piloților o vizualizare digitală cuprinzătoare a spațiului de luptă, integrând date în timp real de la diverși senzori, atât pe cât și în afara aeronavei.
În ceea ce privește armamentul, F-35A este echipat cu un tun rotativ intern GAU-22/A de 25 mm cu patru țevi și poate transporta până la 8.165 kg de muniție în 10 stații de armare, inclusiv punctele interne și externe. În interior, poate fi înarmat cu rachete aer-aer AIM-120 AMRAAM, bombe ghidate GPS GBU-31 JDAM și bombe ghidate laser GBU-12. În exterior, poate suporta rachete aer-aer suplimentare, cum ar fi AIM-9X Sidewinders și diverse muniții aer-sol.
În timp ce aeronava își menține profilul stealth doar cu compartimentele interne încărcate, poate funcționa și într-o configurație „beast mode”, transportând muniție maximă pentru misiuni non-stealth. Acest armament versatil, combinat cu sistemele sale avansate de fuziune a senzorilor, permite F-35A să exceleze în mai multe tipuri de misiuni, de la superioritatea aeriană și sprijinul aerian apropiat, până la bombardamente strategice.
ARMY RECOGNITION (Belgia) – 29 august 2024
Traducerea: Cristina Zaharia/RADOR RADIO ROMÂNIA