STANDART: Bulgaria: O să avem trasee turistice comune cu România

Ministrul adjunct al turismului, Irena Gheorghieva, a propus un comitet bilateral pentru turism
Ambasada Bulgariei la Bucureşti lucrează pentru înfrăţirea oraşului Plovdiv cu oraşe din România
Un brand global pentru cele două state şi o „bătălie culinară” vor jurnalişti de top din statul vecin

STANDART (Bulgaria), 26 septembrie 2024 – Rute comune pentru un turism cultural – istoric între Bulgaria și România vor fi stabilite de reprezentanți ai mijloacelor de informare în masă de top din cele două țări. Acesta este rezultatul întâlnirii dintre 12 jurnalişti de top din România şi editorul şi redactorul-şef al ziarului „Standart”, Slavka Bozukova, preşedintele Societăţii „Patrimoniul Cultural”, reprezentantul bulgar al celei mai mari organizaţii europene pentru conservarea moştenirii culturale a Vechiului Continent – Europa Nostra.
Întâlnirea a avut loc în sala de ședințe a Primăriei Plovdiv și la ea au fost prezenți ministrul adjunct al Turismului de la Sofia, Irena Gheorghieva, Ivailo Marinov, consilier și șef al Oficiului pentru Comerț și Afaceri Economice de la Ambasada Bulgariei în România, precum și primarul interimar al oraşului Plovdiv, Ivan Stoianov.
Cei 12 jurnalişti din mass-media românească de top se află în Bulgaria pentru a face un tur al Miracolelor Bulgariei, pentru a face cunoştinţă cu incredibila moştenire culturală şi istorică a ţării şi pentru a povesti despre minunatele trasee de turism cultural şi istoric din Bulgaria. Turul a fost organizat de Ivailo Marinov, care le-a prezentat colegilor din România oraşul Kazanlâk cu Valea Regilor Traci și Muzeul Trandafirilor, Pavel Banea, Koprivştiţa, Plovdiv, Mănăstirea Bachkovo, Pamporovo.
România este o piață principală pentru Bulgaria, a anunțat ministrul adjunct al Turismului, Irena Gheorghieva. 1,4 milioane de turişti români ne-au vizitat anul trecut ţara, în primele şase luni ale acestui an creşterea fiind de 7,7%. Bulgaria este populară printre turiștii români în principal ca destinație pentru turismul de vară și de iarnă. Orașele preferate sunt Varna, Balcic, Nesebar, Burgas. Totuși, tot mai mulți oaspeți români aleg Sofia. Bulgaria are multe de arătat cu turismul său cultural și istoric, a spus Gheorghieva.
Bulgaria va participa la expoziția turistică de la București din noiembrie cu unul dintre cele mai mari standuri și va prezenta toate oportunitățile de turism cultural-istoric, de sănătate, culinar, viticol și de aventură.”Ne bazăm pe turiștii români să aleagă Plovdiv, precum și ca mai mulți locuitori ai oraşului Plovdiv să viziteze România, a spus primarul interimar Ivan Stoianov. El le-a prezentat jurnaliştilor români Miracolele Plovdivului – Bazilica Mare, care are ambiţia de a candida la UNESCO, Bazilica Mică, Teatrul Antic. Înfrățirea Plovdivului cu orașe românești a fost solicitată de jurnaliști, iar Ivailo Marinov a promis că Ambasada Bulgară de la București va lucra în acest sens.
În prezent se elaborează noua naraţiune pentru ţară – Brand Bulgaria. Obiectivul este ca aceasta să transforme Bulgaria într-o destinaţie de top pentru turismul cultural-istoric în Europa, dar şi să sprijine dezvoltarea economică a regiunilor de la sud de Dunăre, a spus Slavka Bozukova. Ea le-a vorbit colegilor despre Miracolele care dovedesc că civilizaţia europeană a început pe melegurile bulgare: primul aur prelucrat – cel de la Varna, primul centru de extracţie a sării – Provadia, prima casă dintr-o așezare neolitică în cartierul Slatina din Sofia, primele urme ale activității umane – sculpturile pe os de 1,6 milioane de ani din peștera Kozarnika de lângă Belogradchik.
Doamna Bozukova a subliniat că o oportunitate minunată de a cunoaște Bulgaria – a treia cea mai mare casă de comori culturale din Europa – se deschide în țară anul viitor, când Sofia va găzdui cea de-a 47-a sesiune a Comitetului Patrimoniului Cultural UNESCO. Peste 4.000 de experți de top din peste 193 de țări se adună în capitala Bulgariei pentru a contura noile aspecte ale politicii culturale a lumii întregi.
„Pentru a vă spune vouă, prietenilor noștri români, că sunteți oricând bineveniți în Sofia și în orice așezare bulgară, noi, societatea „Moștenire culturală” și ziarul „Standard”, împreună cu Ambasada Bulgariei la București, organizăm o expoziție dedicată Miracolelor Bulgariei și țării noastre, privite din perspectiva unei pasări”, a mai spus doamna Bozukova. Evenimentul va avea loc la Ambasada Bulgariei în României, pe 7 octombrie, în cadrul întâlnirii anuale a Europa Nostra de la București.
Slavka Bozukova a amintit că Bulgaria și România au o candidatură comună la UNESCO – cetățile romane din Limesul Dunărean – și a propus dezvoltarea unor trasee comune de turism cultural și istoric.
Trebuie să creăm un brand global România – Bulgaria, care să fie prezentat la toate expozițiile turistice mondiale, a actualizat ideea prof. Liviu Pandele, reprezentant al unui grup mass-media de top din regiunea Transilvaniei și Brașov, cu peste 2,5 milioane de cititori.
Pandele a propus ca cele două state să organizeze şi primul „război culinar” dintre ele – un festival în cadrul căruia să fie prezentate miracolele culinare ale Bulgariei şi României, iar turiştii să spună care sunt cele mai bune specialităţi tradiţionale.
Pandele a făcut apel la mass-media din cele două state să insiste în faţa autorităţilor pentru adoptarea unui acord guvernamental bilateral privind eliminarea taxelor de trecere a podului de peste Dunăre. În prezent, turiştii români care intră în Bulgaria trebuie să treacă printr-o serie de peripeţii – nu pot să plătească cu cardul, dacă plătesc în lei, suma este dublă, să nu mai vorbim de coada de opt ore de la pod şi drumul cu gropi dintre Ruse şi Plevna. 1,4 milioane de români vizitează anual Bulgaria. Taxa de pod este nimic în comparaţie cu sumele pe care ei le lasă în ţară ca turişti. Acelaşi lucru este şi cu bulgarii care vin în România, a menţionat Pandele.
În pofida unor nereguli, spunem cu conştiinţa curată că Bulgaria este mai avansată decât noi în domeniul turismului şi venim în vacanţă la voi de bunăvoie, de câteva ori pe an, au spus colegii români. Potrivit acestora, satul Koprivsiţa este o adevărată perlă, un exemplu de dezvoltare a turismului cultural şi istoric.
Irena Gheorghieva a vorbit despre eforturile pe care ministrul bulgar al Turismului, Evtim Miloşev, le-a depus vara aceasta pentru reducerea cozilor de la podul de peste Dunăre, cu toate că rezolvarea problemei nu este în atribuţiile sale. El a organizat o întâlnire specială cu Agenţia pentru Infrastructură Rutieră şi Ministerul Dezvoltării Regionale, a fost creat un grup de lucru care să propună soluţii pentru această problemă.
Irena Gheorghieva a mai vorbit despre festivaluri ca viitor plan pentru dezvoltarea turismului, subliniind că fiecare euro investit în acestea se întoarce de patru ori. În mod special pentru dezvoltarea turismului dintre Bulgaria şi Românie, ea a propus înfiinţarea unui comitet strategic bilateral. Un asemenea comitet funcţionează cu Turcia şi este foarte eficient. Funcţionează pe principiul reciprocităţii, iar găzduirea sesiunilor se face alternativ.
https://www.standartnews.com/chudesata-na-balgariya/pravim-s-rumaniya-obshti-marshruti-po-chudesata-574307.html
Traducerea: Mirela Petrescu/ RADOR RADIO ROMÂNIA/pmirela/cciulu