Nu, Uniunea Europeană nu poate impune statelor membre interzicerea circulaţiei pe timp de noapte pentru şoferii începători

În ultimele săptămâni a circulat în spaţiul public informaţia potrivit căreia Uniunea Europeană intenţionează să interzică circulaţia pe timp de noapte pentru şoferii începători. Deşi există o propunere în acest sens, se specifică textual că rămâne la latitudinea statelor membre de a implementa sau nu astfel de măsuri, prin urmare, informaţia este inexactă.

CONTEXT

Numeroase publicaţii româneşti au scris în ultima lună despre o propunere a Comisiei Europene de interzicere a circulaţiei între orele 0:00 şi 6:00 dimineaţa pentru şoferii care au carnet de conducere de mai puţin de trei ani vechime.

„Șoferii care nu mai au voie să conducă noaptea. Planul UE de restricționare a circulației”, titrează REALITATEA TV în ediţia sa online pe 9 septembrie şi continuă: „Uniunea Europeană dezbate o propunere controversată privind interzicerea circulației pe timp de noapte pentru șoferii care și-au obținut permisul de conducere în ultimii trei ani. Restricția ar urma să fie aplicată între miezul nopții și ora 6 dimineața, în încercarea de a reduce numărul accidentelor rutiere nocturne, adesea provocate de șoferii începători. Măsura este discutată în contextul creșterii numărului de accidente mortale în UE, conform publicației Motor Zoom”.

Captură ecran realitatea.net, 9 septembrie 2024

„Restricții de circulație propuse de UE, de la miezul nopții până la 6 dimineața”, scrie  „Adevărul” pe 9 septembrie. „În Uniunea Europeană se discută despre impunerea unor posibile restricții de circulație de la miezul nopții până la ora 6:00 dimineața, în scopul reducerii numărului accidentelor rutiere, scrie presa internațională”.

„UE, un nou plan. Șoferi care nu mai au voie să conducă noaptea” este titlul unui articol similar din  „Cotidianul”, apărut în 10 septembrie.

„Uniunea Europeană se gândește la o măsură radicală pentru a reduce accidentele rutiere: interzicerea circulației pe timp de noapte”, afirmă „Monitorul de Cluj” în 10 septembrie.

REALITATEA TV preluase această informaţie din publicaţia MotorZoom din Italia, care scria în 4 septembrie următoarele:

„Uniunea Europeană ar dori, teoretic, să ţină pe toată lumea acasă de la miezul nopții până în zori, până la 6:00 dimineața. O adevărată interdicție de circulaţie pe timp de noapte care ar servi la reducerea accidentelor rutiere, prin limitarea concentrării rutiere în special pe timp de noapte și mai ales în ceea ce-i privește pe conducătorii auto aflaţi în vizor: adică șoferii noi.

Obiectivul ar fi acela de a impune o restricție orară care să-i împiedice toți cei care se încadrează în categoria șoferilor noi, adică persoanele care au permis de mai puțin de trei ani, să conducă de la miezul nopții până în zori. De altfel, statisticile arată deseori că ei sunt unele dintre principalele victime ale accidentelor pe timp de noapte sau responsabili de producerea anumitor accidente”.

Captură ecran MotorZoom, 4 septembrie 2024

Şi publicaţia franceză NuitFrance scria încă din 20 august despre acest subiect:

„Pentru a limita numărul de accidente, Uniunea Europeană nu lucrează cu jumătate de măsură. Astfel, o propunere există încă din 2023 și se înscrie într-un program de modernizare a regulilor de eliberare a permiselor de conducere. Această măsură are ca scop interzicerea conducerii pe timp de noapte pentru șoferii începători”. (…) „Dar UE plănuiește și alte măsuri care vizează în mod specific șoferii tineri.

Este posibil ca acesta din urmă să nu poată depăși 90 km/h în afara zonelor urbane. În plus, legea ar putea deveni mai dură în ceea ce privește următoarele infracțiuni: conducerea în stare de ebrietate, sub influența drogurilor, excesul de viteză și lipsa certificatului de înmatriculare”, adaugă NuitFrance.

VERIFICARE

În proiectul de raport elaborat de Comisia pentru transport și turism a Parlamentului European la 19 iulie 2023 referitor la propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind permisele de conducere, de modificare a Directivei (UE) 2022/2561 a Parlamentului European și a Consiliului, a Regulamentului (UE) 2018/1724 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Regulamentului (UE) nr. 383/2012 al Comisiei se specifică următoarele:

Captură ecran de pe site-ul Parlamentului European

Amendamentul 110, Articolul 15, alineatul 2 c precizează că „Statele membre pot stabili norme specifice aplicabile conducătorilor auto începători pentru a limita conducerea pe timp de noapte de la miezul nopții până la ora 6:00. Dacă fac acest lucru, statele membre stabilesc norme privind sancțiunile aplicate conducătorilor auto începători pentru a limita conducerea pe timp de noapte și iau toate măsurile necesare pentru a se asigura că acestea sunt puse în aplicare. Aceste sancțiuni trebuie să fie eficace, proporționale, disuasive și nediscriminatorii”.

Captură ecran – proiectul de raport al Comisiei pentru transport şi turism a Parlamentului European

CONCLUZIE

Cu toate că există o propunere a UE privind o serie de reguli pentru şoferii începători, implementarea unor astfel de reguli rămâne la latitudinea statelor membre. Uniunea Europeană nu poate impune aceste reglementări statelor membre, deci, informaţia privind interzicerea circulaţiei pe timp de noapte este inexactă.