„Anatomia unei sinucideri” de Alice Birch este o producţie a Teatrului „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe, ce pune pe tapet moşenirile lumii noastre interioare, care nu se văd, sunt desconsiderate adesea, dar care devin din ce în ce mai apăsătoare. Un spectacol radiografie ce vorbeşte despre rădăcini, „locul în care începe şi se sfârşeşte viaţa”. Trei generaţii, o poveste – Carol, Anna și Bonnie. O moştenire genetică transmisă mai departe din mamă în fiică, generaţie cu generaţie. Lucruri care nu dispar, rămân şi ne însoţesc pe parcursul vieţii. Pe scenă, apar concomitent evenimente din trei perioade diferite, respectiv anii 1970, anii 1990 şi anii 2030.

Foto: RADOR

Un spectacol cu de toate, care merge până în profunzime, dezvăluindu-se cu blandeţe,  Din distribuţie fac parte actorii: Ioana Alexandrina Costea, Ion Fiscuteanu Jr., Fatma Mohamed, Daniel Rizea, Nicoleta Lefter, Oana Jipa, Iulian Trăistaru, Mona Codreanu şi Camelia Paraschiv.

Nicoleta Lefter despre cum a fost să lucreze la acest spectacol: E a doua mea colaborare cu Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe. E o trupă mică, dar foarte puternică, cu un manager extrem de dedicat, Ana Maria Popa. Se lucrează mult și foarte aplicat. Dacă te uiți pe lista spectacolelor din stagiune e impresionată, uneori depășind chiar și teatrele naționale ca organizare, deplasări, festivaluri, repetiții și regizorii invitați. Lucrul la spectacolul „Anatomia unei sinucideri” în regia Dianei Mititelu a durat cam două luni, în care a trebuit să fac naveta Bucureşti – Sfântu Gheorghe. Nu a fost ușor, dar a meritat. Tema spectacolului este trauma transgenerațională, povestea unor femeii din aceeaşi familie de-a lungul a trei generații, fiecare perioadă de timp însemnând ceva în contextul social și familial, depresie, depresie postnatală, consumul de droguri din perioada hipi, inadaptare și ignoranță. Nu e un spectacol feminist, deși ar putea să se spună asta. Da e adevărat, e despre trei femeii care trec prin situații limită și fiecare abordează diferit lucrurile și acționează în consecință dintr-o neputința în fața bolii sau a neînțelegerii celorlalți. Personajul meu, Bonni, e o învingătoare, fiind ultima din familie (2030 anul în care se desfășoară acțiune pentru personajul meu) care închide ciclul alegând să nu se sinucidă, să își vadă de viața mai departe, să consume drama familiei, să afle lucruri ca să le înțeleagă și să se înțeleagă pe ea. Poate și pentru ca profesia ei e de medic alege o altă formă de a se rupe de trauma prin sterilizare. Face asta dintr-un sentiment de autoprotecție, dar şi pentru generația următoare.

Regia, adaptarea şi dramatizarea spectacolului „Anatomia unei sinucideri” sunt semnate de Diana Mititelu, regia tehnică de Ioana Popescu, traducerea de Alina Ioana Vasiliu, luminile de Bako Zigmond, sunetul de Somogyi Ede Lazlo, iar scenografia de Alexandra Budianu.

Alexandra Budianu: „Anatomia unei sinucideri” tratează o temă grea, dar care deschide discuții necesare. Cred că e foarte important să vorbim despre depresie, care e atât de prezentă în viața noastră și în jurul nostru. Spectacolul nu oferă soluții, însă cred că ne ajută să reflectăm cu empatie, sensibilitate și înțelegere asupra acestei teme.

Durata spectacolului este de două ore fără pauză şi este recomandat persoanelor cu vârsta peste 16 ani, beneficiind de traducere în limba engleză.

Mihaela Necula, RADOR RADIO ROMANIA – 24 octombrie 2024