Autor:Alexandru Eduard Balaci
Introducere
În Statele Unite, președintele deține puterea executivă și stabilește direcția politică externă a țării. Spre deosebire de Europa, unde guvernul și parlamentul împart aceste responsabilități, în America puterea executivă este concentrată în Biroul Oval. Termenul „doctrină” reprezintă o ideologie de guvernare pe care fiecare președinte o conturează prin prioritățile pe care le stabilește în primele 100 de zile ale mandatului. Această doctrină reflectă abordările și obiectivele de guvernare pe termen scurt și lung.
Președinte vs. Congres
Deși președintele exercită o autoritate extinsă în domeniul politicii externe, relația sa cu Congresul este definitorie și adesea complicată. Congresul este responsabil pentru colectarea taxelor, alocarea fondurilor din trezorerie, gestionarea armatei, declararea războaielor și ratificarea tratatelor. Un exemplu notabil de limitare a puterii prezidențiale este necesitatea aprobării Senatului pentru tratatele încheiate de președinte. În plus, Congresul poate bloca inițiativele financiare ale Casei Albe, cum a făcut în timpul administrației Obama, când a refuzat fondurile necesare pentru închiderea închisorii Guantanamo. În privința securității naționale, Congresul are o influență majoră, putând vota pentru înființarea unor agenții esențiale, cum este cazul „Central Intelligence Agency” (CIA), creată în 1947 prin „National Security Act”. Deși președintele este comandantul suprem al armatei, deciziile sale militare pot fi condiționate de sprijinul Congresului, care poate limita finanțarea pentru operațiuni militare dacă consideră că acestea sunt nepotrivite.
Doctrina prezidențială
Doctrina prezidențială definește modul în care un președinte vede și gestionează relațiile internaționale și influența americană în lume. În administrația Obama, de exemplu, doctrina s-a axat pe multilateralism și internaționalism, prioritizând cooperarea cu aliații și participarea activă în organizațiile internaționale, cum ar fi NATO. Acest angajament a dus la o consolidare a alianțelor strategice și la o colaborare sporită în cadrul summit-urilor și forumurilor de securitate.
Mandatul lui Donald Trump a adus o schimbare radicală, orientându-se spre protecționism și o abordare unilaterală cunoscută sub numele de „America First”. Prin această doctrină, SUA au renunțat parțial la colaborarea multilaterală, concentrându-se pe gestionarea directă a relațiilor internaționale, adesea de pe o poziție considerată superioară. Deși Joe Biden face parte din același partid ca Obama, doctrina sa a fost diferită, punând accent pe pragmatism și un liberalism de secol XX. Biden a reluat parteneriatele cu NATO și a reintegrat SUA în diverse formate internaționale de negociere, reafirmând angajamentul Americii față de cooperarea globală.
Obiectivele de politică externă
După alegerile prezidențiale din 2024, noul președinte va avea de gestionat provocări majore care au început să se contureze încă din 2020. Situația din Orientul Mijlociu este o dilemă centrală, iar SUA trebuie să echilibreze sprijinul pentru Israel cu relațiile sensibile pe care le întreține cu statele musulmane din regiune. În timp ce democrații au susținut politicile israeliene, un președinte republican ar putea duce acest sprijin și mai departe, în contextul tensiunilor actuale. O altă problemă de anvergură este războiul din Ucraina. Acest conflict a fost deseori criticat de republicani, iar în campania electorală s-au făcut declarații care sugerează că sprijinul militar pentru Ucraina ar putea fi reconsiderat sub o administrație republicană.
Deși Biden a aprobat recent o nouă tranșă de sprijin financiar în valoare de 61 de miliarde de dolari, viitorul acestei susțineri depinde de orientarea doctrinară a noului președinte. În plus, doctrina viitoare va fi influențată de tendințele de protecționism sau internaționalism, bazându-se, mai mult sau mai puțin, pe ideile Doctrinei Monroe, care urmărește să mențină o zonă de influență stabilă în emisfera vestică
Bibliografie
https://www.cfr.org/backgrounder/us-foreign-policy-powers-congress-and-president
https://thestrategybridge.org/the-bridge/2017/5/3/what-is-a-presidential-doctrine
https://www.nytimes.com/2024/01/31/opinion/biden-iran-israel.html
https://geopoliticalfutures.com/the-trump-doctrine/
https://apnews.com/article/israel-hamas-war-hezbollah-iran-20b070612a8a76ee1d4d6c47864a2355