Perioada „glamour” a Hollywood-ului anilor ’40-’60 a stat fără îndoială sub semnul emblematicei Marilyn Monroe sau cel puţin aşa este astăzi. Charisma ei şi poveştile picante care vizau preşedinţi şi scriitori au reuşit să eclipseze tot ceea ce existase înainte. Şi cu toate acestea, lumea cinematografiei a fost clar marcată în anii anteriori apariţiei sale meteorice de un alt sex simbol: Rita Hayworth.
Printr-o serie de coincidenţe ciudate (sau nu) poveştile celor două staruri hollywoodiene sunt cumva legate. Cel mai interesant, poate, este că amândouă au fost căsătorite cu scriitori celebri – Marilyn Monroe cu Arthur Miller, dramaturg american câştigător al Premiului Pulitzer, iar Rita Hayworth cu Orson Welles. Şi pentru ca misterul să sporească, Rita era născută în aceeaşi dată cu soţul lui Marylin – 17 octombrie. Sfârşitul carierei celor două actriţe a fost de asemenea similar, marcat fiind de probleme cu alcoolul sau drogurile, vicii care le-au grăbit degradarea.
Posterul din „Închisoarea îngerilor”
Personal, nu îmi amintesc cum şi unde am auzit pentru prima dată de Marilyn Monroe, dar Rita Hayworth m-a fascinat prin intermediul unui film care nu avea nicio legătură cu actriţa sau cu rolurile ei. Celebra şi premiata peliculă „Închisoarea îngerilor”, realizată la 60 de ani după perioada de glorie a Ritei, o aducea în prim-plan printr-un afiş pe care deţinuţii dintr-o închisoare de mare securitate din America şi-l ancoraseră pe peretele celulei pentru a ascunde o ieşire secretă.
Strălucitoare, de o frumuseţe unică, cu o coafură emblematică a acelor ani demult apuşi. Un star. Este şi astăzi considerată una dintre cele mai frumoase actriţe.
Dansatoarea care a meritat să stea lângă Fred Astaire
Supranumită ” Zeiţa Dragostei” , pe adevăratul nume Margarita Carmen Cansino s-a născut pe 17 octombrie 1918 în Brooklyn/ New York, fiind fiica dansatorului spaniol de flamenco Eduardo Cansino si a dansatoarei de origine irlandeză Volga Haworth.
La 8 ani dansează flamenco alături de părinţii ei în filmul „Fiesta, La” (1926) care constituie şi debutul ei, sub numele de Rita Cansino. Până la vârsta de 16 ani dansează în cluburile de noapte din California şi reuşeşte să atragă atenţia producătorilor de la Fox Studios cu care semnează un contract în 1935 şi începe să apară în câteva roluri de mică anvergură.
Urma o carieră de 37 de ani, timp în care a jucat în 61 de filme, dar cel mai important atu al apariţiilor sale scenice este colaborarea cu Fred Astaire şi Gene Kelly, fiind una din cele şase femei care au dansat alături de ei.
„Gilda” şi bomba nucleară americană
Filmul care a consacrat-o şi care a transformat-o în „femme fatale” a fost Gilda (1946), imaginea sa devenind emblematică. Atât de emblematică şi de „focoasă” încât a fost folosită ca simbol pentru o bombă nucleară testată de americani în Pacificul de Sud. Oamenii de ştiinţă au lipit la propriu imaginea Ritei din filmul Gilda pe focosul nuclear pe care urmau să-l testeze, presa vremii vuind de controverse. Soţul său din acea vreme, Orson Welles, a făcut chiar o declaraţie publică prin care îşi exprima dezamăgirea că a fost exploatată în acest mod. Rita fusese scandalizată şi a dorit să susţină chiar ea o conferinţă de presă la Washington, dar directorul de la Columbia Pictures i-a interzis acest lucru, susţinând că ar fi un „gest lipsit de patriotism”. Documente mai recente contestă însă acest lucru, afirmând că doar numele „Gilda” a fost inscripţionat pe bombă.
Căsnicii după căsnicii, alcool şi Alzheimer
Cariera sa a fost fulminantă, nu la fel de multe satisfacţii i-a oferit însă viaţa sentimentală. A fost căsătorită de cinci ori şi declara mereu: „Sunt doar o fată simplă, care visează să aibă o viaţă normală, alături de cel pe care îl iubeşte”. Eşecurile maritale se pare că au deschis pentru Hayworth un drum al viciului, alcoolul devenind în final singura ei consolare. Mai târziu alcoolismul s-a dovedit a fi doar parţial vinovat de degradarea sa. Uita replicile şi filmările deveniseră un chin, regizorii fiind nevoiţi să le înregistreze una câte una. era 1971 şi actriţa prezenta primele semne ale bolii Alzheimer. Abia în 1981 i s-a pus diagnosticul corect, iar fiica ei, prinţesa Yasmine Khan a îngrijit-o până la moarte (14 mai 1987). În memoria ei are loc anual Gala caritabila Rita Hayworth, organizată de fiica sa, care în 1999 a donat 1.8 milioane de dolari pentru cei suferinzi de Alzheimer.
Filmografie:
The Wrath of God / Mânia divină (1972) – Señora De La Plata
The Naked Zoo (1971) – Mrs. Golden
Road to Salina (1970) – Mara
I bastardi (1968) – Martha
L’avventuriero (1967) – Aunt Caterina
Poppies Are Also Flowers (1966) – Monique Markos
The Money Trap (1965) – Rosalie Kelly
Circus World / Lumea circului (1964) – Lili Alfredo
The Happy Thieves / Pungasii veseli (1961) – Eve Lewis
The Story on Page One (1959) – Josephine Brown
They Came to Cordura / Drumul spre Cordura (1959) – Adelaide Geary
Separate Tables / Mese separate (1958) – Ann Shankland
Fire Down Below / Inamicul din adancuri (1957) – Irena
Pal Joey / Amicul Joey (1957) – Vera Simpson
Miss Sadie Thompson / Domnisoara Sadie Thompson (1953) – Sadie Thompson
Salome (1953) – Printesa Salome
Affair in Trinidad / Doamna din Trinidad (1952) – Chris Emery
The Loves of Carmen (1948) – Carmen
Down to Earth / O zeita pe pamant (1947) – Terpsichore / Kitty Pendleton
The Lady from Shanghai / Doamna din Shanghai (1947) – Elsa Bannister
Gilda (1946) – Gilda
Tonight and Every Night (1945) – Rosalind Bruce
Cover Girl / Modelul (1944) – Rusty Parker / Maribelle Hicks
My Gal Sal (1942) – Sally Elliott
Tales of Manhattan (1942) – Ethel Halloway
You Were Never Lovelier / Eşti cea mai frumoasă (1942) – Maria Acuna
Blood and Sand (1941) – Dona Sol des Muire
The Strawberry Blonde / Roşcovana (1941) – Virginia Brush Barnstead
Surse: www.biography.com, cinemagia.ro, wikipedia.com
Traducerea şi adaptarea: Bianca Ioniţă