Guvernul român trebuie să răspundă pentru instituirea de taxe pentru construcţii speciale, în vederea obţinerii fondurilor pentru construirea unor autostrăzi şi pentru dezvoltarea infrastructurii, a declarat vineri, la o conferinţă de presă, care a avut loc la Cluj-Napoca, vicepeşedintele, candidatul la Preşedinţia României al Partidului Popular Maghiar din Transilvania (PPMT). Zsolt Szilágyi a criticat vehement proiectul privind dezvoltarea infrastructurii, supus recent dezbaterii publice, care – în opinia sa – este un „atentat” împoriva dezvoltării economice a Transilvaniei”. Zsolt Szilágyi a subliniat că firmele din Occident nu mai vor să investească în România din cauza infrastructurii, iar pentru susţinerea afirmaţiei sale a prezentat harta investiţiilor efectuată în ţara noasrtră de către firmele occidentale. „Aceste firme investesc în primul rând – cu excepţia capitalei – în apropierea frontierei dintre Ungaria şi România, unde nu sunt nevoiţi să apeleze la reţeaua de drumuri sau a căilor ferate din România.
În opinia sa, lipsa de viziuni strategice şi corupţia – de care a fost caracterizată în ultimii 25 de ani dezvoltarea infrastructurii din România – subminează relansarea economiei întregii ţări. În acest sens a amintit că în Italia sau în Franţa un kilometru de autostradă este construită cu trei milioane de euro, în timp ce în România un troson de 52 de kilometri din proiectul Autostrada Transilvania a costat pe kilometru 28 de milioane de euro. Szilágyi a mai subliniat că vor solicita şi în mod oficial Guvernului român să prezinte un material detaliat din care să rezulte unde a fost folosită taxa de drum, care este colectată din 1996 de la şoferii de autoturisme, precum şi taxa inclusă din aprilie a acestui an în preţul combustibilului, cu scopul de a constitui un fond pentru dezvoltarea infrastructurii.
În opinia vicepreşedintelui PPMT, în România construirea drumurilor ar trebui să fie supravegheată de autorităţile din Bruxelles sau ar trebui încredinţate regiunilor istorice desfăşurarea acestor lucrări de construcţii. „Dacă vom câştiga la alegerile prezindenţiale din noiembrie, vom demara primul program privind construirea autosrăzilor, precum şi primul program guvernamental cinstit”, a afirmat Zsolt Szilágy, referindu-se la programele „Prima casă” şi „Prima maşină”, prin care se asigură credite în condiţii avantajoase. Potrivit lui Zsolt Szlágyi, este de asemenea „un atentat împotriva capacităţii de funcţionare a României” faptul că proiectul pentru dezvoltarea infrastructurii pe termen lung prevede desfiinţarea într-un procent de 45% a căilor ferate existente. „Dacă banii ar rămâne în gestionarea regiunilor, Transilvania ar avea şanse mult mai bune pentru dezvoltarea propriilor sale de reţele de drumuri şi de cale ferată”, a adăugat candidatul la Preşedinţia României Zsolt Szilágyi.
(MTI – 16 octombrie)