Mulţi pianişti îşi deschid recitalurile cu Haydn sau Mozart, nu şi românca Raluca Ştirbăţ, care stăpâneşte cu virtuozitate pianul, şi care şi-a făcut debutul american vineri, la Miami Beach, în cadrul Festivalului Internaţional de Pian. Ştirbăţ a plonjat imediat în artificiile romantismului, începându-şi recitalul la Teatrul Colony cu Mephisto Waltz No. 1 de Liszt – un adevărat exerciţiu pe care l-a realizat cu o viteză diabolică. Sonata în B minor de Liszt este una dintre lucrările monumentale ale repertoriului de pian, mare, întinsă, eroică. Ştirbăţ a interpretat-o cu o mare profunzime a concentrării, uneori cu senzaţia improvizată a unei cadenţe concertistice. Cu toate acestea, ea a menţinut controlul ferm asupra numeoaselor elemente, marcând apăsat puncte de mare dramatism. A patra temă, maiestuoasă, corală, a izbuncit cu o grandoare orchestrală, şi de fiecare dată când a revenit a fost diferită, o dată nostalgică, a dată cu o putere latentă care a devenit repede evidentă. Muzica lui Mihail Jora, compozitor român din secolul XX, este rar auzită în Statele Unite, iar Ştirbăţ a făcut un pas spre remedierea acestei situaţii, cu o performanţă în interpretarea piesei sale Joujoux pour Ma Dame (Cinci miniaturi pentru pian). Aceste piese scurte descriu diferite stări – vis, turbulenţe, ritmuri spirituale – toate interpretate de Ştirbăţ într-o paletă largă de culori. Ştirbăţ este o campioană a muzicii lui George Enescu, marele violonist român al secolului XX, profesor şi compozitor. Ea finalizează o serie de înregistrări a muzicii sale pentru pian, lucrează la o teză de doctorat asupra operelor sale pentru pian, a fondat Societatea George Enescu în 2011 şi a lansat o campanie pentru conservarea casei lui de la Mihăileni, România. Ea a interpretat Sonata lui pentru pian No. 3, o lucrare care poate surprinde pe oricine îl cunoaşte pe Enescu în primul rând prin celebra sa Rapsodie Română No. 1 pentru orchestră.
MIAMI HERALD (SUA), 18 mai 2015